Millal on õige aeg rehvid vahetada?

Millal on õige aeg rehvid vahetada?

Rehvide õigeaegne vahetamine on oluline seaduse järgimiseks, kuid eelkõige ikkagi liiklusohutuse tõttu. Eestis kehtivad talve- ja suverehvide kasutamisele kindlad reeglid, aga ka nende puhul kehtivad eritingimused olenevalt ilmastikuoludest. Selgitame välja, millal on õige aeg rehvid vahetada, kuidas hinnata nende seisukorda ning millised on erinevate rehvitüüpide omadused.

Millal on rehvivahetus Eestis kohustuslik?

Talverehvid on kohustuslikud 1. detsembrist kuni 1. märtsini

Alates 1. detsembrist kuni 1. märtsini on talverehvid kohustuslikud kõigile sõidukitele. See tähendab, et selleks ajaks tuleb sõidukile alla panna talveoludeks sobivad rehvid, et tagada ohutus ka lumistel ja jäistel teedel. Talvel sõitmiseks sobivad naast- ja lamellrehvid.

Oluline on märkida, et naastrehvide kasutamine on lubatud 15. oktoobrist kuni 31 märtsini. Nii on autojuhtidel rohkem paindlikkust kohanduda ootamatute külmade ilmade ja libedusega.

Erandid

Talviste tee- ja ilmastikuolude korral võib naastrehve kasutada 1. oktoobrist kuni 30. aprillini. Talverehvidele üleminek on mõistlik siis, kui ööpäevane õhutemperatuur on keskmiselt alla +7 kraadi.

Rehvivahetuse aeg suverehvide puhul on hiljemalt 1. mai

Suverehvide kasutamine on kohustuslik alates 1. maist. Suverehvide asemel võib kasutada ka lamelle.

Suverehvide kasutamine on lubatud 1. märtsist kuni 1. detsembrini, kuid rehvivahetuse aja valimisel tasub kindlasti arvesse võtta ka ilmastikuolusid. Muutlikel kevadilmadel võib liiga varajane rehvide vahetamine suurendada libeduse riski.

Planeeri rehvivahetust aegsasti, sest kui rehvivahetuse hooaeg on käes, võivad vahetuse järjekorrad olla pikad.

Nõuded talverehvidele

Talverehvid on disainitud nii, et need pakuksid paremat pidamist lumistel, jäätunud ja märgadel teedel. Talverehvi pehmem kummisegu ja spetsiaalne muster võimaldavad neil jääda elastseks ka külmades oludes, tagades haarduvuse seal, kus suverehvid võivad alt vedada.

Naastrehvid vs lamellrehvid

Talverehve on kahte tüüpi: naastrehvid ja lamellrehvid. Mõlemal on omad eelised ja kasutusvaldkonnad.

Naastrehvid pakuvad maksimaalset haarduvust jäistel ja lumistel teedel. Need on mõistlik valida maapiirkonnas elades või liigeldes halvasti hooldatud teedel, kus jäite ja paksu lume oht on suurem. Naastrehvide puuduseks on nende suurem müra sõidu ajal ja mõju teekattele.

Lamellrehvid on vaiksemad ja keskkonnasõbralikumad, sobides paremini hästi hooldatud ja linnasisestele teedele. Lumistel ja märgadel teedel on nende haarduvus hea, kuid jäätunud teedel võivad nende pidamisomadused naastrehvidele alla jääda.

Talverehvide valikul on oluline arvestada sõidutingimusi ja teede seisukorda piirkonnas, kus peamiselt liigeldakse. Õigesti valitud ja õigel ajal paigaldatud talverehvid aitavad vähendada õnnetuste tekkimise riski ja tagavad turvalise sõidu ka raskemates talveoludes.

Nõuded suverehvidele

Suverehvid on mõeldud kasutamiseks soojemal perioodil, kui temperatuurid on püsivalt üle +7 °C. Tänu selle kummisegule ja spetsiaalsele mustrile säilitavad suverehvid stabiilsuse ka kuumadel asfaltteedel. Tänu sellele on suvel nendega sõitmine ohutum ja mugavam.

Suverehvide eelised

  • Parem haarduvus: suverehvide disain tagab kindlama pidamise suviste teeolude korral.
  • Väiksem kulumine: suverehvid taluvad kõrgemaid temperatuure ja kuluvad teedel vähem kui talverehvid. Samuti kulutavad need teekatet vähem kui näiteks naastrehvid.
  • Kütusesäästlikkus: tänu väiksemale veeretakistusele aitavad suverehvid vähendada auto kütusekulu.

Lamellrehvide aastaringne kasutamine

Lamellrehve tohib kasutada aastaringselt. Need on sobiv valik neile, kes ei soovi iga hooaja vahetudes rehve vahetada, eriti siis, kui autoga ei sõideta väga palju. Lamellrehvid toimivad hästi mõõdukates talvistes oludes ning on rahuldava haarduvusega ka suvel. Tasub aga arvestada sellega, et suvel kuuma ilma ja kuiva tee korral ei paku lamellrehvid samal tasemel haarduvust ja kulumiskindlust nagu suverehvid.

Rehvide seisukorra kontrollimine

Rehvide seisukorra kontrollimine on vajalik, et sõit oleks ohutu ja et rehvid täidaksid oma eesmärki korralikult. Väga oluline on kindlaks teha, et rehvide mustri sügavus on piisav, et auto ilusti teel püsiks. Talverehvide puhul peab mustri sügavus olema vähemalt 3 mm, aga haarduvus on parem, kui mustri sügavus on suurem. Soovituslikult võiks see olla vähemalt 4-5mm. Suverehvide minimaalne mustri sügavus on 1,6 mm, kuid hea pidamise tagamiseks võiks see olla vähemalt 3 mm. Mustri sügavust saab mõõta spetsiaalse mõõteseadmega või vaadata rehvi kulumisindikaatoreid.

Peale mustri sügavuse tuleks vaadata, kas rehvid on ühtlaselt kulunud. Kui rehvid on ühel küljel rohkem kulunud, võib põhjuseks olla vale rehvirõhk või probleemid auto rataste joondamisega. Samuti tuleks kontrollida, kas rehvidel on pragusid või kühme, mis võivad olla tekkinud mingist kahjustusest ja muuta need ohtlikuks.

Ära unusta ka rehvirõhku kontrollida – vale rõhk mõjutab auto juhitavust ja suurendab rehvide kulumist. Kontrolli rõhku vähemalt kord kuus. Kui rehvid on üle kuue aasta vanad, tasub kaaluda nende väljavahetamist ka siis, kui mustrit veel jagub, sest vananedes kaotab kumm oma elastsuse ja pidamisomadused. Regulaarne rehvide kontrollimine tagab turvalisema sõidu.

Liikle ohutult!

Õiged rehvid on ohutu sõidu alus. Need tagavad parima pidamise, lühendavad pidurdusteekonda ja aitavad vältida libisemist nii talvistel jäistel teedel kui ka suvistel märgadel teekatetel. Kulunud või valed rehvid suurendavad õnnetusse sattumise riski ja ohustavad nii juhti kui ka kaasliiklejaid. Regulaarne rehvide kontroll ja õigeaegne vahetamine tagavad turvalise ja mugava sõidu igal aastaajal.