Kasutatud auto ost on suur otsus ja sageli ka päris arvestatav rahaline väljaminek. Just seetõttu tasub enne ostu võtta aeg, et veenduda, kas auto on ikka sellises seisukorras nagu müüja väidab.
Auto võib pealtnäha olla igati viisakas – kerel pole mõlke, mootor käivitub ilusti ja salong näeb korralik välja. Aga ainult visuaalsest muljest ei piisa, sest paljud probleemid ei pruugi ilma spetsialisti pilguta üldse välja tulla. Ostueelne kontroll aitab need vead õigel ajal üles leida ja säästab sind hilisematest kulukatest üllatustest.
Mida tähendab auto ostueelne kontroll?
Auto ostueelne kontroll annab ostjale kindluse, et auto, mida ta plaanib osta, vastab lubatule nii välimuselt kui sisult. Tegu on spetsialisti poolt tehtava põhjaliku ülevaatusega, kus vaadatakse üle nii auto tehniline seisukord, keretööd, elektroonika kui ka visuaalsed märgid varjatud probleemidest. Kontrolli eesmärk on välja selgitada, kas sõiduk on turvaline, usaldusväärne ja vastab ostja ootustele.
Kui kunagi piisas auto ülevaatuseks sellest, et võtad kaasa sõbra, kes natuke autodest jagas, siis nüüd on pilt hoopis teine. Ostueelne kontroll on eriti oluline just siis, kui tegu on uuema ja keerukama tehnoloogiaga – näiteks hübriidautoga. Hübriidautode puhul ei piisa ainult mootori seisukorra hindamisest – lisaks tuleb kontrollida ka elektrisüsteemi, akut ja nende koostööd sisepõlemismootoriga. Nende autode puhul on varjatud vead kallid ja tihti ei ilmne need enne, kui auto on juba ostetud.
Põhjaliku ostueelse kontrolli oluline osa on ka auto ajaloo kontroll, mis annab ülevaate näiteks varasematest avariidest, hooldusajaloost ja läbisõidu korrektsusest.
Lisaks tasub teha ka sõiduki omaniku kontroll, mis näitab, mitu omanikku autol varem on olnud ja millisel otstarbel seda kasutatud on – näiteks kas tegemist on olnud rendiauto, takso või eraiasiku käes olnud sõidukiga. Ka need detailid annavad olulist infot auto tegeliku kulumise ja väärtuse kohta.
Samuti saab kontrollida, kas sõidukil on kehtiv kasko- või liikluskindlustus. See annab aimu, kas auto on olnud pidevas kasutuses või on seisnud pikemat aega kindlustuseta – mis võib omakorda viidata võimalikele probleemidele. Kõik need andmed kokku aitavad hinnata, kas auto eest küsitud hind on realistlik ja sõiduki seisukorraga kooskõlas.
Mida kontrolli käigus vaadatakse?
Kontrolli sisu võib sõltuvalt teenusepakkujast veidi erineda, aga enamasti jaguneb see järgmisteks osadeks.
Tehniline seisukord
Kõigepealt hinnatakse auto üldist tehnilist olukorda. Vaadatakse üle mootor, käigukast, pidurid, vedrustus, roolisüsteem, rehvid ja jahutussüsteem. Spetsialist kontrollib, kas on lekkeid, kulumist või muid märke, mis võiksid viidata probleemidele.
Keretööd
Seejärel kontrollitakse auto keret – otsitakse võimalikke mõlke, roostekahjustusi ja ebatasasusi värvikihis, mis võivad viidata eelnevatele avariidele või parandustöödele. Mõnikord võib värvikiht olla ebaühtlane või detailid vahetatud, mis viitab sellele, et midagi on parandatud.
Auto diagnostika
Kaasaegsed autod salvestavad oma süsteemidesse infot vigade ja tõrgete kohta. Seepärast ühendatakse kontrolli käigus auto diagnostikaseadmega, mis loeb välja võimalikud veakoodid, mis võivad olla seotud näiteks mootoritöö, heitgaaside, turvavarustuse või elektrisüsteemidega. Nii tulevad välja ka need probleemid, mida palja silmaga ei ole näha.
Proovisõit
Praktiline osa kontrollist on ka proovisõit. Selle käigus hinnatakse, kuidas auto liikluses käitub – kas rool on sirge, pidurid töötavad ühtlaselt, ei teki liigseid müraallikaid ega vibratsiooni. Samuti vaadatakse, kas käiguvahetus ja vedrustus on sujuvad.
Dokumentide ja tausta kontroll
Lisaks vaadatakse üle auto dokumendid. Kontrollitakse VIN-koodi, et see ühtiks dokumentides tooduga, ning võrreldakse läbisõiduandmeid hooldusajalooga.
Muud süsteemid
Olenevalt autost ja kokkuleppest kontrollitakse ka kliimaseadet, turvavarustust, elektriaknaid, istmesoojendusi ja muud lisavarustust. Nendele tasub erilist tähelepanu pöörata just uuemate ja rohkemate mugavusfunktsioonidega autode puhul.
Ostueelse kontrolli eelised
Auto ostueelne kontroll võib esmapilgul tunduda lisakuluna, aga tegelikult on see tark investeering, mis võib hiljem säästa sadu või isegi tuhandeid eurosid. Kui spetsialist tuvastab varjatud puudused või hooldusvajadused enne ostu, saab ostja teha otsuse teadlikult ja vajadusel hinnas läbi rääkida. Näiteks kui selgub, et pidurid vajavad peagi vahetust või aku on väsinud, saab selle alusel küsida paremat hinda või otsustada üldse teise auto kasuks.
Samuti annab kontroll ostjale kindlustunde – teadmine, et auto on üle vaadatud ja suuremaid üllatusi ei tohiks tulla, muudab kogu ostuprotsessi mugavamaks. Just näiteks esimese või kallimapoolse auto ostmisel on see meelerahu ostjale eriti oluline.
Kus ja kelle juures kontrolli teha?
Ostueelse kontrolli jaoks tasub pöörduda spetsialisti poole, kellel on kogemust ja vajalikud töövahendid. Head valikud on näiteks margiesindused, suuremad töökojad või ka erapakkujad, kes just sellist teenust igapäevaselt pakuvadki. Paljud neist on aastaid tegutsenud ning teavad täpselt, milliseid kohti kontrollida ja millistele detailidele rohkem tähelepanu pöörata. Kontrolli tegijaid leidub üle Eesti.
Soovitame kindlasti valida spetsialisti, kellele on jäetud head tagasisidet, kellel on piisavalt kogemust erinevate automarkidega ja juurdepääs nii tehnilistele andmebaasidele kui ka korralikule tööriistakomplektile.
Kas ma saan midagi ise enne kontrolli ära teha?
Kuigi põhjalik ülevaatus tasub kindlasti jätta spetsialisti hooleks, saab iga ostja enne teenindusse pöördumist teha ühe väga olulise sammu ise – taustakontrolli Maanteeameti e-teeninduses. Selle abil on võimalik kiiresti ja tasuta näha:
- kui palju on autol olnud varasemaid omanikke,
- kas läbisõit on loogiliselt kasvanud või viitab võimalikule tagasikerimisele,
- millal on tehtud viimased tehnoülevaatused ja kas need on läbitud märkusteta,
- kas auto on Eestis üldse arvel ning millal see siia esmakordselt registreeriti.
See lihtne e-kontroll aitab juba eos välja sõeluda kahtlase taustaga autod. Kõik muu – alates tehnilisest kontrollist ja lõpetades võimalike varjatud vigadega – on mõistlik usaldada spetsialisti kätte, kes suudab auto seisukorda põhjalikult ja professionaalselt hinnata.
Mida teha, kui kontrollis leitakse probleem?
Kui ostueelse kontrolli käigus selgub, et autol on mõni viga, ei tasu kohe paanikasse sattuda. Kõige esimese asjana küsi spetsialistilt hinnang, kui palju parandused maksma võiksid minna. See aitab sul otsustada, kas probleem on pigem väike asi või viitab suuremale väljaminekule.
Kui vead ei ole väga tõsised, saad nende põhjal läbirääkimisi pidada ja ostuhinda alla kaubelda. Näiteks kui pidurid vajavad vahetust või mõni andur annab veast märku, siis on see ostjana täiesti õigustatud argument hinna korrigeerimiseks.
Samas, kui avastatud puudused on suured, näiteks kui esineb roostekahjustusi kandvates osades, probleeme mootoriga või elektrisüsteemi tõrkeid, siis on mõistlik kaaluda ka ostust loobumist. Eriti juhul, kui pole kindel, kui kulukaks remont kokkuvõttes osutuda võib või kui müüja ei ole valmis kompromisse tegema.
Auto ostu puhul tasub pigem karta kui kahetseda. Kui midagi tundub kahtlane või paranduste nimekiri kasvab liiga pikaks, siis tasub otsida mõnda paremas seisus autot. Valik on lai ning kannatlikkus tasub end alati ära.
Kõige olulisem on kindlustunne
Ostueelne kontroll aitab tuua selguse – kas auto on tõesti heas seisukorras või leidub sel varjatud puudusi. Mõnekümne euro eest saad ostueelse kontrolli käigus väärtuslikku infot, mis võib sind säästa hilisematest kulukatest remontidest.
Kui auto on kontrollitud ja ost tehtud, tasub kohe mõelda ka kindlustusele. Balcia pakub nii liikluskindlustust kui ka kaskot, mis kaitsevad sind ootamatute olukordade eest.
Seega tegutse targalt: lase auto enne ostmist üle vaadata ja kindlusta see pärast ostu. Nii saad sõita südamerahuga ja tead, et oled omaltpoolt teinud kõik, et oma investeeringut kaitsta.